پندپلاس
آژانس دیجیتال مارکتینگ پندپلاس
آدرس پستی
تهران خیابان شهید بهشتی ابتدای خیابان سرافراز برج دریای نور طبقه چهار واحد۴۰۴
تماس بگیرید

قیف فروش یا همان قیف بازاریابی با هدف افزایش فروش، مراحل تبدیل شدن یک فرد غریبه که هیچ شناختی از محصول ما ندارد، به مشتری طرفدار را تقسیم بندی می‌کند. به طور طبیعی همه ی افرادی که وارد سایت می‌شوند به مشتری دائمی تبدیل نخواهند شد که باعث می‌شود به مرور، دایره مخاطبان تحلیل رود. قیف بازاریابی با شناخت دلایل این ریزش ها و اندازه گیری و معین کردن مرحله به مرحله شاخص ها به کاهش آن می‌پردازد.

کاربرد قیف فروش این است که در هر مرحله شاخص ها تنظیم و شناسایی می‎کند تا چگونگی مشاهده مشتریان، افراد و استفاده از داده ها مورد بررسی قرار گیرد. در نهایت منجر به هدف گذاری و تصمیم گیری می‎شود. طراحی این قیف ها به منظور ایجاد نقطه شروعی برای به کارگیری آن در تصمیم گیری های آینده با هدف افزایش مهارت فروش صورت می‎گیرد.

مراحل قیف بازاریابی

مرحله اول آگاهی یا awareness

اولین قدم برای ورود مشتری به مسیر خرید، آگاهی است. آگاه شدن ممکن است به دلیل جست و جوی افراد برای خرید، انجام کار خود یا به صورت اتفاقی باشد. موارد زیر از اقدامات مهم برای آگاهی افراد است که از مهارت فروش لازم است :

ارسال انبوه پیامک،
تبلیغات گوگل،
پیشنهاد کردن خانواده و دوستان،
تبلیغ در شبکه های اجتماعی،
همچنین شما می‌توانید از رهکار هایی مانند ویدیو های تبلیغاتی و پخش رپرتاژ استفاده نمایید.

مرحله دوم جذب شدن یا appeal

دراین مرحله از قیف بازاریابی مخاطبان به کسب اطلاعات بیش تر از محصول اشتیاق نشان می‌دهند. مشتریان برای دانلود و تهیه اطلاعات، با ذکر ایمیل یا شماره تلفن خود در سایت ثبت نام می‌کنند. این مشتریان به اصطلاح سرنخ یا لید نامیده می‌شوند. اکنون ممکن است با سوال لید چیست، مواجه شوید برای پاسخ به آن بایستی گفت لید؛ مشتری و مخاطبی است که با ارائه اطلاعات خود در اختیار شما، ممکن است در آینده خریدار کالای شما شود.
هرچه اطلاعات ارائه داده شده به لید بیش تر باشد اقدامات احتمالی او برای خرید افزایش میابد و جذب و مدیریت فرد راحت تر می‎گردد. به عبارت دیگر در پاسخ به لید چیست؛ می‌توان گفت لید شخصی است علاقه مند به خرید محصول اما لزوما همیشه مشتری نمی‌باشد.

مرحله سوم تحقیق کردن یا ask:

در این مرحله مشتری احتمالی درباره محصول از دیگران پرس و جو می‌کند و ممکن است به دیدن نظرات مشتریان قبلی در شبکه های اجتماعی و گوگل بپردازد. در این مرحله به صورت آفلاین و آنلاین در دسترس باشید تا مخاطب بتواند با شما ارتباط برقرار کند و به پاسخ سوالات خود دست پیدا کند. همچنین سعی کنید محتوایی را در اختیار فرد قرار بدهید که اطلاعات مناسبی برای تصمیم گیری به او می‌دهد و در نهایت قیف بازاریابی، مخاطب را به سمت خرید هدایت کند.

مرحله چهارم اقدام کردن یا act:

در این مرحله مشتری با اطلاعات به دست آمده، متقاعد شده محصول را بخرد. در ضمن خرید محصول پایان ارتباط شما با مشتری نیست و برای ایجاد یک مشتری دائم ارتباط را ادامه دهید تا بازخورد مناسبی دریافت کنید.

مرحله پنجم طرفداری کردن یا advocate:

در صورت عرضه صحیح محصول برای مشتری تجربه خوبی از خرید ایجاد می‌شود و ممکن است کسب و کار شما را به آشنایان خود معرفی کند و یا دوباره از شما خرید کند.

حفظ و نگهداری رابطه ی خوب و محترمانه با مشتری برای مهارت فروش ضروری است. می‌توانید به منظور تحقق این هدف هرازگاهی پیامک ها یا ایمیل تبلیغاتی و یا آفر های ویژه را متذکر شوید.

قیف بازاریابی و مزیت های آن

هزینه حفظ مشتری فعلی، از جذب مشتری جدید به صرفه تر و کم تر است، بنابراین در طول ارتباط خود با مشتری رعایت احترام و ادب را فراموش نکنید.

داشتن رابطه طولانی تر با مشتری باعث کسب سود بیش تر می‌شود. بنابراین پس از خرید به ارتباط خود با مشتری خاتمه ندهید و همواره با تداوم تعامل با مشتری باعث تبدیل یک فرد غریبه با برند به یک مشتری وفادار شوید.

کسب رضایت مشتری از محصول و عرضه محصولی با کیفیت باعث خرید طولانی مدت مخاطب از شما می‌شود و باعث تبلیغ رایگان طرفداران برند شما در بین دوستان و آشنایان خود شده  که به صورت به اشتراک گذاشتن محصول در شبکه های اجتماعی است که امروزه بسیار ترویج یافته و به صحبت و تعریف درباره محصول می‌پردازد.

قیف بازاریابی قدیمی و مدرن در چه مواردی تفاوت دارند؟

در قیف فروش کلاسیک با اتمام خرید مشتری، رابطه فروشنده و مشتری به پایان می‌رسید، اما برای رشد کسب و کار و کاهش ریزش مخاطبان، این روش مناسب نیست. بنابراین کارشناسان بازاریابی در این مدل ویرایشاتی انجام دادند تا مشتری در مسیر خرید بیش تر حمایت شود و تحت پوشش قرار گیرد.

امروزه با رشد فضای آنلاین، علاقه به خرید اینترنتی در بین مشتریان افزایش یافته و باعث به اشتراک گذاشتن تجربه خرید افراد شده که فرصتی برای نگهداری مشتری ها ایجاد کرده است.

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر با ثبت درخواست،

مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت

ارسال نظر
اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها