پندپلاس
آژانس دیجیتال مارکتینگ پندپلاس
آدرس پستی
تهران خیابان شهید بهشتی ابتدای خیابان سرافراز برج دریای نور طبقه چهار واحد۴۰۴
تماس بگیرید

آموزش اصول بازاریابی

نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ چیست؟
ارسال توسط golchin
۰۷ دی , ۱۴۰۰
زمان مطالعه
5
دقیقه
نیچ مارکتینگ چیست؟

آیا این خبر به گوش تان خورده است که سالانه از میان چهار میلیون انسان چپ دست در این کره خاکی، یکی به خاطر اینکه اره برقی برای افراد راست دست طراحی شده، فوت می‌کند!

شرکتی در زمینه تولید لوازم تحریر، تصمیم می‌گیرد که فروش محصولات لوازم تحریر خود را به گوشه ای از بازار لوازم تحریر سوق دهد که مربوط به افراد چپ دست است. شرکت لوازم تحریر مورد نظر ما، افراد چپ دست را مورد هدف خود قرار داده است و در بین آن ها محبوبیت زیادی نیز پیدا کرده است. چپ دست ها در اینجا اصطلاحا Nich market این شرکت و برند لوازم تحریر به حساب می‌آیند.

در ارتباط با تلفظ کلمه Nich market بایستی گفت نیش مارکت و یا نیچ مارکتینگ، هر دو تلفظ صحیح و درست هستند. معادل کلمه انگلیسی Nich market در زبان فارسی، جا ویژه و یا بازاریابی گوشه ای است.

نیچ مارکتینگ چیست؟

به معنای تمرکز کردن به آن بخش از بازار هدف مورد نظر مان که هنوز رقیب بزرگ و سرسختی به آن گوشه از بازار توجه نشان نداده است و نیاز این بخش از بازار را شناسایی نکرده تا آن را برطرف کند.

حال سوال اینجا به وجود می‌آید که هدف ما در نیچ مارکتینگ چیست؟ هدف ما پیدا کردن مشتری های خاص است. بخشی از افراد جامعه که نیاز آن ها به یک محصول مشخص، ویژگی برجسته و مشخص این گروه از افراد جامعه است. اگر بتوانیم محصول خود را مطابق نیاز این بخش از جامعه، به طور صحیح تامین کنیم؛ مشتری های دائمی برای محصول یا خدمات ارائه شده از سوی خود، پیدا خواهیم کرد.

برای فروش محصولات در اینترنت، به سراغ مخاطبانی بروید که هیچ یک از برند های معروف، به نیاز آن ها توجه و علاقه نشان نداده اند. مطمئن باشید که اگر شما همه سعی و تلاش خود را به کار بگیرید، در این جا موفق می‌شوید.

با استفاده از کلمات، عکس ها و همچنین عبارت هایی که منحصر به یک گروه خاص از افراد جامعه است، به زبان آن ها سخن بگویید و ارتباط محکمی بین برند خود و این گروه از افراد جامعه شکل دهید. این گونه فروش محصولات در اینترنت، راحت تر خواهد بود.

وقتی شناخت مناسب و خوبی از جا ویژه خود پیدا کردید، مطمئن باشید که در جذب مشتری های فروش محصولات در اینترنت، به راه اشتباهی نمی‌روید.

به دلیل تولید محصول و خدماتی که خاص است، شرکت های کم تری با شرکت شما به رقابت می‌پردازند.

همچنین به این دلیل که در نیچ مارکتینگ (جا ویژه) شما افراد کم تری حضور دارند، رابطه محکم تری بین شما شکل خواهد گرفت.

انواع طبقه بندی در نیچ مارکتینگ

برای فروش محصولات در اینترنت، از طریق جا ویژه تقسیم بندی های مختلفی وجود دارد که در اینجا به بیان آن ها می‌پردازیم:

محصول:

تولید یک محصول خاص، می‌تواند کمک زیادی به پیشرفت برند شما کند. برای مثال می‌توانیم به تولید کاکتوس اشاره کنیم. ما با تولید یک نوع خاصی از کاکتوس، ارسال رایگان و درب منزل مشتری ودر کنار آن گلدان کاکتوس  دادن بروشور های نگهداری از گل را به مشتری ارائه بدهیم، مشتری های بیشتری جذب خواهیم کرد.

قیمت:

در این تقسیم بندی توجه ما به قیمت محصول است. در گران یا ارزان بودن محصول، باید به دیگر فاکتور ها یعنی نوع محصول، جمعیت شناسی و موقعیت مکانی توجه کنید.

موقعیت مکانی:

افراد را بر اساس موقعیت جغرافیایی تقسیم بندی کنید. مثال بارز و مشخص در این زمینه؛ چپتکس در شهر مشهد است که همان سامانه هوشمند در خواست تاکسی به حساب می‌آید.

جمعیت شناسی:

در این تقسیم بندی به سن، طبقه اجتماعی، میزان تحصیلات و … توجه نمایید.

چگونگی دستیابی به سود بالا در نیچ مارکتینگ

برای رسیدن به یک نیچ مارکتینگ خوب و پر سود، باید مراحلی را طی کنید که در این قسمت خلاصه ای از آن مراحل را برای شما عزیزان ارائه می‌دهیم، امیدواریم که برای شما کاربردی باشد.

۱) در زمینه نیچ مارکتینگ مورد نظر خود، در ابتدای کار تحقیق کافی و زیادی داشته باشید تا در ادامه کار تان به مشکل بر نخورید.

۲) رسانه های اجتماعی ای نظیر اینستاگرام را دنبال کنید، به نگرانی ها و دغدغه های مخاطبان نیچ مارکتینگ خود از طریق رسانه های اجتماعی توجه نشان دهید؛ برای این که، در بین مخاطبان شما حسی شکل گیرد که برند شما برای آن ها وقت می‌گذارد و آن ها برای شما مهم هستند.

۳) به صحبت با نیچ مارکتینگ خود بپردازید.

۴) زمانی که به بازار هدف مورد نظر تان نزدیک شدید، تبلیغات را از یاد نبرید.

۵) با دنبال کردن رسانه های اجتماعی، نیچ مارکتینگ خود را به طور مدوام مورد رصد و جستجو قرار دهید.

در آخر، توقع نداشته باشید که یک شبه ره صد ساله را طی کنید. صبر کنید و با مخاطبان خود رابطه محکمی برقرار کنید. این گونه مخاطب های شما، تبدیل به مشتری های برند و شرکت شما می‌شوند. برای رسیدن به هدف خود بسیار تلاش کنید و در مسیر موفقیت شرکت خود، گام بر دارید.

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر با ثبت درخواست،

مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت

ارسال نظر
اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها