پندپلاس
آژانس دیجیتال مارکتینگ پندپلاس
آدرس پستی
تهران خیابان شهید بهشتی ابتدای خیابان سرافراز برج دریای نور طبقه چهار واحد۴۰۴
تماس بگیرید

فرآیند قیمت گذاری، سخت و چالش بر انگیز بوده که تمامی صاحبین کسب و کار ها ملزم به قیمت گذاری برای محصولات و خدمات خود هستند. برای این کار بایستی وضعیت بازار، مشتریان و رقبا را به درستی ارزیابی کرده و ضمن شناسایی هزینه های لازم بر اساس این اطلاعات تصمیم گیری کنید. آشنایی با نحوه صحیح قیمت گذاری و استراتژی های آن از اهداف ما در نگارش این مقاله می‌باشد.

معرفی ۱۰ استراتژی برتر در امر قیمت گذاری

عدم تاثیر منفی قیمت های یکسان در فروش

وجود گزینه های زیاد برای انتخاب می‌تواند گیج کننده باشد و با محدود سازی این انتخاب ها می‌توان میزان فشار تصمیم گیری برای مشتریان را کاهش داد. اما در نکته بعدی محسوس بودن تفاوت میان محصولات می‌باشد به گونه ای که تحقیقات ثابت کرده؛ قیمت گذاری یکسان برای دو محصول مشابه هم می‌تواند نسبت به زمانی که قیمت های متفاوتی دارند؛ شانس خرید کم تری داشته باشند. در حقیقت مشابه بودن قیمت محصولات مشابه عمل تصمیم گیری مشتریان را به تعویق خواهد انداخت، پس تفاوت موجود در قیمت گذاری محصولات و خدمات را در نظر داشته باشید.

آویختن لنگر های قیمت

در کسب و کار اصطلاحی با عنوان لنگر اندازی وجود داشته که به معنای اتکا به اطلاعات اولیه دریافت شده می‌باشد. در حقیقت قرار گیری محصولات ویژه در کنار محصولاتی با قیمت استاندارد، آن را در نزد مشتری بالقوه نیز ارزشمند می‌سازد به گونه ای که گزینه ارزان نوعی فرصت استثنائی به شمار می‌آید.

افزایش میزان قیمت ها طبق الگویی مناسب

طبق قانون وبر؛ تفاوت محسوس موجود میان دو محرک با شدت آن ها نسبت مستقیمی داشته است که به عبارت دیگر احساس تغییر در یک چیز، به اندازه قبلی آن وابسته خواهد بود. متغیر های زیادی بر روی قیمت گذاری کالای جدید تاثیر گذار بوده، اما این قانون به عنوان چارچوبی برای مشخص کردن محدوده ای جهت افزایش قیمت تاثیر گذار است.

تحمیل فشار روانی ای کم تر بر مشتری

طراحی ذهن انسان به گونه ای است که در صورت قرار گرفتن تحت فشار می‌تواند به خرج کردن ادامه دهد. محققان راه های مختلف تاثیر گذار در کم شدن میزان درد مشتریان، بالا بردن میزان رضایت بعد از خرید و شانس آن ها در وفا داری را مورد بررسی قرار داده اند. در ادامه به این تکنیک های بررسی شده اشاره می‌کنیم

الف) بیان ارزش محصول در قالبی مناسب: برای مثال محاسبه سود اشتراک ماهیانه ای به مبلغ ۴۰ هزار تومان بسیار ساده تر از اشتراکی سالیانه به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان می‎باشد، بنابراین از قالبی درست برای ارائه ارزش های خود استفاده کنید.

ب) ارائه محصولات در بسته بندی کامل: در بیش تر اوقات برای مشتریان خرید مجموعه ای کامل از محصولات یا خدمات ارائه شده بسیار ساده تر از خرید این محصولات به طور مجزا می‌باشد، از این رو با این تکنیک فروش بالایی خواهید داشت.

ج) مورد هدف قرار دادن کارایی یا جذابیت: برای افراد حسابگر؛ خرج کردن پول با تاکید بیش تر بر روی کاربرد محصول همراه است. بنابراین جهت قیمت گذاری در کسب و کار از این شیوه نیز می‎توانید استفاده کنید.

د) تعیین رایگان یا عدم رایگان بودن محصول: گاهی پرداخت اندکی هزینه می‌تواند با جذب مشتریان بیش تری همراه باشد.

ه) دقت در انتخاب کلمات متن تبلیغاتی ارسال شده: طبق گزارشات به دست آمده، جزئیات پیام ارسالی برای مخاطبان کاملا بر روی فروش تاثیر گذار خواهد بود.

دو راهی پول و زمان در قیمت گذاری

اغلب در میان مشتریان در ارتباط با نظر دادن راجب یک محصول، افراد بیش تر از پول صرف شده یادآور تجربه خود با این محصول می‌باشند. در حقیقت تجربه فرد در ارتباط با یک محصول از احساسات شخصی او ایجاد خواهد شد که اشاره به زمان رویکرد بهتری را در این مورد ایجاد خواهد کرد و در نتیجه رویکرد بهتری برای فروش فراهم خواهد آورد.

تاثیر مقایسه قیمت خود با دیگران

تاکید بر ارزان بودن قیمت گذاری کالای جدید نسبت به رقبا با استراتژی ای نا درست سبب فروش کم تر آن خواهد شد. در حقیقت اگر خواستار مقایسه قیمت محصولات خود با سایر رقبا از طریق مشتریان شوید؛ سبب از دست رفتن اعتماد مشتریان خود خواهید شد، زیرا حس فریب خوردن را در مشتری به وجود می‌آورد. بنابراین تاثیر مقایسه قیمت محصول خود با دیگران تنها با شیوه ای صحیح، مثبت خواهد بود.

تاثیر داستان سازی در مورد یک محصول

تاکید بر ارزان بودن قیمت گذاری کالای جدید نسبت به رقبا با استراتژی ای نا درست سبب فروش کم تر آن خواهد شد. در حقیقت اگر خواستار مقایسه قیمت محصولات خود با سایر رقبا از طریق مشتریان شوید؛ سبب از دست رفتن اعتماد مشتریان خود خواهید شد، زیرا حس فریب خوردن را در مشتری به وجود می‌آورد. بنابراین تاثیر مقایسه قیمت محصول خود با دیگران تنها با شیوه ای صحیح، مثبت خواهد بود.

تاثیر داستان سازی در مورد یک محصول در قیمت گذاری

وابستگی قیمت یک محصول با داستان پیرامون و محیط آن امری ثابت شده است که در خرید مشتریان نیز بسیار تاثیر گذار می‌باشد. در حقیقت یکی از موارد تاثیر گذار در توجیه فرمول قیمت گذاری محصول، درک ما از مسائل موثر در آن می‌باشد. علیرغم این موضوع؛ خلق داستانی قانع کننده برای یک محصول و انتقال آن به شیوه ای صحیح برای شما سودمند خواهد بود. حتی در صورت واضح بودن این موضوع در کسب و کار های زیادی شاهد نادیده گرفتن آن هستیم.

تاثیر وجود تفاوت میان قیمت ها

مطابق گزارشات به دست آمده شمار زیادی از افراد به دلیل عدم درک صحیح از ارزش با روش هایی باور نکردنی ممکن است فریب بخورند، بنابراین نحوه صحیح قیمت گذاری؛ بر اساس ارزش آن محصول می‌باشد.

بیان قیمت ها به ساده ترین شکل ممکن

طبق تحقیقات ثابت شده است که بیان قیمت با جزئیاتی بیش تر، در نزد مشتریان نیز گران تر به نظر می‌رسد. بنابراین در هنگام قیمت گذاری کالای جدید خود به بیان آن به ساده ترین شکل ممکن و عدم افزودن هرگونه مورد اضافی دقت فرمایید.

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر با ثبت درخواست،

مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت

ارسال نظر
اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها