پندپلاس
آژانس دیجیتال مارکتینگ پندپلاس
آدرس پستی
تهران خیابان شهید بهشتی ابتدای خیابان سرافراز برج دریای نور طبقه چهار واحد۴۰۴
تماس بگیرید

پرسونا چیست؟ انتخاب درست پرسونا چه تاثیری بر رشد کسب و کار دارد؟​

یک مدیر موفق در حقیقت نباید تصور داشته باشد که مخاطب و یا مشتری او طرز تفکری مانند او داشته باشد ، به حدی که این تصور مخرب است. در حقیقت برای پاسخ بهتر به نیاز ها و خواسته های مشتری بایستی قبول کنید که او طرز فکر متفاوتی با شما دارد. ما در این نوشته قصد داریم شما را با پرسش پرسونا چیست و تاثیرات مثبت آن در کسب و کار تان آشنا کنیم، پس تا انتهای مطالب ما را همراهی کنید.

تعریف دقیقی از
پرسونا

در حقیقت پرسونا، شرح مشخصات مشتری یا مخاطبان مان می‌‌باشد که با دانستن آن،  بهتر می‌توانیم مخاطب مان را بشناسیم و بهتر به پاسخگویی نیاز های او بپردازیم. این مشخصات می‌تواند مانند سن ، جنسیت، شغل، نیاز ها و … باشد.

اگر بخواهیم واضح تر توضیح دهیم؛ پرسونا درواقع یک شخصیت خیالی است که شما با طرح انواع پرسونا به دلیل در نظر گرفتن مشتریان مختلف می‌توانید در مواجهه با اشخاص واقعی مانند مراجعین کسب و کار تان رفتاری بهتر داشته باشید و با کیفیت بیش تری پاسخگوی مشتریان خود با مشخصه های مختلف باشید.

از مهم ترین جملاتی که در ابتدای کسب و کار باید با خود بگویید این است که من مخاطب محتوایی که تولید می‌کنم نیستم و باید از خود بپرسید آیا من شناخت کافی از مخاطبین محتوای خود دارم؟ در صورت پاسخ مثبت این سوال شما می‌توانید از عدم هدر رفتن وقت و پول خود اطمینان حاصل کنید. نتیجه می‌گیریم که برای داشتن کسب و کاری ماندگار و دسترسی به اهداف اولیه ی خود که به نوعی موفقیت محسوب می‌شود، بایستی مخاطب و مشتری خود را شناسایی کنید و این شناخت با ارائه طراحی پرسونای مشتری امکان پذیر می‌شود.

تدوین پرسونا و اهمیت آن در رشد کسب و کار

تدوین پرسونا، تداخلات میان تیم شرکت شما را کاهش داده و سبب هماهنگی بیش تر میان اعضا شود. برای مثال می‌توان گفت اگر تعدادی طرح پرسونا داشته باشید می‌دانید که مخاطبان شما عموما افرادی با این ویژگی ها خواهند بود، بنابراین اختلاف عقیده ها کاهش یافته و با نتایج بهتری همراه خواهد بود. باید در نظر داشته باشید که تدوین طرح پرسونا در استراتژی بازاریابی در هر دو نوع سنتی و دیجیتال مارکتینگ تاثیر گذار است. تدوین صحیح پرسونا می‌تواند از طریق درک مخاطب سبب افزایش در میزان فروش و موفقیت کسب و کار شخص شود. نمونه پرسونا، عاملی است برای شناخت بهتر اهداف مشتری که این سبب طراحی کسب وکاری با کیفیت و متناسب با نیاز مشتری می‌شود. در این صورت محتوایی مناسب مخاطبین خود تولید کرده و بهتر نیاز مشتری خود را برآورده می‌کنید.

 

تدوین پرسونا و اهمیت هدف گذاری در آن

هدف گذاری در پرسونا از اهمیت بالایی برخوردار است. در نظر داشته باشید که پرسونا به معنای تغییر مخاطب مطابق با تغییر هدف می‌باشد که پرسونای قبلی در هدف جدید دیگر هیچ کاربردی ندارد و لازمه آن طراحی پرسونای مشتری به شکلی جدید است. برای مثال شما جهت عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی، طبیعی است که اصلی ترین مخاطبین تان بانوان باشند و حال به فکر تغییر هدف به صورت عرضه لوازم التحریر می‌باشید که بدون شک مخاطبین شما به تمام افراد اعم از بانوان، آقایان و کودکان تغییر میابد، از این رو نیازمند طرح جدیدی از پرسونا هستید. دقت کنید که این ها مثال هایی کلی از اهداف پرسونا بودند و به منظور تدوین طرح های پرسونا شما نیازمند شفاف سازی بیش تری هستید و باید بیش تر به جزئیات بپردازید.

تدوین پرسونا و چگونگی ترسیم آن

برای ساخت پرسونا با تاثیری مثبت در رشد کسب و کار، به شما پیشنهاد می‌کنیم از اطلاعات ملموس به جای احساسات خود نسبت به مشتری استفاده کنید. با طی کردن این ۵ مرحله و تحقیق در مورد مشتریان می توانید به پرسش چگونه پرسونا بنویسیم خود پاسخ دهید.

تحقیقات در مورد مخاطب هدف

در این روش می توانید از اطلاعات مختلفی مانند کسب اطلاعات در مورد مشتریان فعلی، استفاده از آنالیز وبسایت جهت شناخت مخاطبان که احتمال دارد هنوز از مشتریان نباشندو بررسی رقبا استفاده کنید.

بررسی معضلات مشتریان

در این روش باید بتوانید مشکلات مشتری خود را از روش های مختلفی مانند تعاملات لازم در شبکه های اجتماعی و چالش های مطرح شده با تیم پشتیبانی سایت را شناسایی کنید.

بررسی اهداف در ذهن مشتری

در نقطه مقابل معضلات که مشتری به دنبال راه حل آن ها است، اهدافی در ذهن دارد که در پی دستیابی به آن ها است.

بررسی نحوه عملکرد کسب و کار

حال، باید در این فکر باشید که کسب و کار شما چگونه می‌تواند سبب سودرسانی به مشتریان شود.

طراحی پرسونا

در مرحله آخر شما با کنار هم قرار دادن این اطلاعات می‌توانید پازل خود را تکمیل کنید و پرسونا کسب و کار خود را طراحی کنید.

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر با ثبت درخواست،

مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت

ارسال نظر
اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها